Elin Berge: Queejna

09.10.2021 - 11.11.2021

Avajaiset ja taiteilijahaastattelu perjantaina 8.10. klo 17

Avajaisissa Elin Berge keskustelee yhdessä aluemuseotutkija Selina Väliheikin kanssa klo 17–17:45.

Queejna-näyttely esittelee lukuisin valokuvateoksin naisia, joilla on erilaiset taustat ja mahdollisuudet. Elin Berge on ottanut kuvat vuosina 2004–2018. Kuvattuja naisia yhdistää se, että heidän on usein koettu provosoivan ympäristöänsä tai heidät on nähty yhteiskunnan sosiaalisten ja/tai uskonnollisten normien uhreina. Valokuvaaja kysyy seuraavanlaisia kysymyksiä: Mitä tosirakkaus on? Mitä on mies/nainen? Kenellä on oikeus naisen kehoon?

Näyttelyn nimi Queejna esittelee queejna-sanan kaksinaisuutta. Västerbottenilainen kirjailija Sara Lidman käytti sitä merkityksessä ”nainen”. Sana queejna voi merkitä myös ”talon kuningatarta” eli mahtavaa naista. Tässä merkityksessä hän käytti sanaa kuvaillessaan Hagaria, romaanisarjan Jernbanesviten villiä itsenäistä naista. Hagaria nimitettiin myös ”främmenqueejnaksi”, joka postmodernissa tulkinnassa voitaisiin nähdä Toisena. Berge kameroineen on koettanut löytää naisryhmiä, joita tavalla tai toisella kohdellaan Toisina. Näin hän syleilee Sara Lidmanin queejna-termiä.

Berge etsii kamerallaan vaihtoehtoisia tulkintoja näennäisen yksioikoisista tilanteista. Valokuvat suuntaavat katseemme itseemme päin. Mitä mieltä oikeasti olemme naisten elämänvalinnoista, ja mitä se kertoo meistä tarkkailijoina? Näyttelyssä on esillä muun muassa nuorten musliminaisten muotokuvia Slöjor-hankkeesta (suom. Huivit), joka todistaa hijabin vapauttavaa voimaa seksistisessä yhteiskunnassa. Teos haastaa yleisen käsityksen huivista uskonnollisena symbolina ja kehottaa kysymään itseltään, kuka yhteiskunnassa on vapaa ja ketä sorretaan. Näyttelyn kanssa samassa huoneessa on esillä myös teos Awakening (suom. Herääminen) naisryhmästä, joka löytää vapauden hyväksyä alastomat kehonsa. Ryhmillä ei ensi alkuun näytä olevan paljoakaan yhteistä, mutta lähemmin tarkasteltuna niitä yhdistää kaipuu naiseuteen vailla yhteiskunnan tuomitsevaa katsetta. Kuvasarjoissa Drottninglandet (suom. Kuningatarten maa) ja Kungariket (suom. Kuningaskunta) paljastuu vivahteikas kuva Ruotsiin muuttaneista thaimaalaisista naisista, jotka ovat menneet naimisiin ruotsalaisten miesten kanssa. Teos käsittelee maahanmuuton, valtarakenteiden, ihmisten valinnanvapauden, hyvinvoinnin ja rakkauden suuria kysymyksiä.

Bergen silmissä kaikki naiset näyttäytyvät omina yksilöinään. Hän kiinnittää huomion heidän tekoihinsa ja vahvuuksiinsa jopa sortavien valtarakenteiden todellisuudessa. Tulevien sukupolvien nuoret naiset ja miehet tarvitsevat vivahteikkaan kuvan maailmastamme suojaksi ennakkoluuloilta. Se voi vaikuttaa osaltaan entistä suvaitsevaisemman ympäristön luomiseen.

Queejna-näyttelyssä Berge esittelee kuvia varhaisemmista sarjoistaan Suicide Girls (2004), Slöjor (2006), Bara Bröst (2008), Drottninglandet (2009) ja Kungariket (2015), sekä uudempia teoksia kuten Predators (2018) ja Awakening (2020).

Tekstit: Susanne Fessé

Susanne Fessé on valokuvaukseen erikoistunut taidehistorioitsija, VERK-lehden julkaisija, ja toimii aktiivisesti kuraattorina Pohjoismaissa.

Osana näyttelyn oheisohjelmistoa nähdään Lars Bergen ja Elin Bergen The Land of Queens (2015) elokuva. Elokuvanäytös järjestetään osana Kulttuuritalo Valveen yleisölle avointa näyttelyopastusta torstaina 28.10. klo 18:30. Näytökseen on vapaa pääsy ja lipun voi hankkia Kulttuuritalo Valveen lippumyymälästä. Näytös toteutetaan yhteistyössä Oulun elokuvakveskuksen kanssa.

”Aum and Jacqui, Sacred Womb Women's Festival, Ängsbacka, 2017" From the series The Awakening (2020)

Portfolio

  • ”Aum and Jacqui, Sacred Womb Women's Festival, Ängsbacka, 2017