Maaseudun Tulevaisuus: Sata kuvaa - sata vuotta

23.01.2016 - 13.03.2016

Perjantaina 22.1.

Kuraattoritapaaminen klo 17

Avajaiset klo 18

 

Sata vuotta maaseudun asialla

Maaseudun Tulevaisuus syntyi Suomen itsenäistymisen alla vuonna 1916. Lehti perustettiin pitämään suomalaisen maaseudun puolta. Alusta asti Maaseudun Tulevaisuuden rooli on nähty laajasti: lehti on ollut myös kulttuurilehti, jolla on vahva valistustehtävä. Jo näytenumero oli sivistyshenkinen. "Me tahdomme kehittää ja nostaa maaseudun sivistyselämää ja sen erikoisia muotoja", siinä todettiin. Silloinen päätoimittaja A. A. Koskenjaakko kyseli näytenumerossa, mitä on sivistys. Lehdessä oli myös useita kirjallisuuskritiikkejä.

Maaseudun Tulevaisuus on ajanut maaseudun asiaa sanan ja valokuvan voimalla. Maaseudun Tulevaisuus on huolehtinut suomalaisen maaseudun henkisestä ja taloudellisesta hyvinvoinnista nyt sata vuotta. Sen aikana suomalaisella maaseudulla on tapahtunut dramaattinen muutos. Elinkeinot ovat kehittyneet, väki on vähentynyt, kilpailu on koventunut ja kansainvälistynyt. On myös asioita, jotka ovat pysyneet. Kotimaisen ruuan merkitys on yhä valtaisa. Metsätalous on edelleen olennainen paitsi maaseudun myös koko kansantalouden tukijalka. Maaseudulla on suuri henkinen merkitys monen suomalaisen - myös kaupunkilaisen - mielessä. Lähes jokainen meistä on juuriltaan maalta.

Maaseudun Tulevaisuus kunnioittaa maaseudun ihmisiä sekä maaseudun elämän ja murroksen tallentajia juhlavuoden aikana järjestämällä valokuvanäyttelyn otsikolla Sata vuotta, sata kuvaa. Vuosina 2016–2017 kiertävä näyttely avautuu Oulun Pohjoisessa valokuvakeskuksessa 23.1.2016. Näyttelyn ovat kuratoineet Liisa Heikkilä-Palo Maahengestä sekä Elina Heikka Suomen Valokuvataiteen museosta. Näyttelyn valokuvaajina on Maaseudun Tulevaisuuden entisten ja nykyisten kuvaajien lisäksi maan parhaita valokuvaajia eri vuosikymmeniltä. Kokonaisuus sisältää teoksia mm. I.K. Inhalta, Jaakko Heikkilältä, Esko Männiköltä ja Caj Bremeriltä.

Näyttelyssä sana annetaan myös lukijalle, sillä osana näyttelyä ovat lehden lukijoiden latokuvat, joita Maaseudun Tulevaisuuden Kantri-lehti ja Posti pyysivät lähettämään postimerkkiä varten. Kaiken kaikkiaan Maaseudun Tulevaisuuden lukijat ehdottivat postimerkiksi peräti 4000 latokuvaa.

Sydämellisesti tervetuloa näyttelyyn. Muistuttakoon se maaseudun merkityksestä ja siitä arvokkaasta työstä, jota maaseudulla tehdään edelleen joka päivä suomalaisten hyväksi ja jota Maaseudun Tulevaisuuden tekijät ovat vuosisadan aikana halunneet omalla panoksellaan tukea.

Mikael Pentikäinen

päätoimittaja

 

 

lisätiedot, pressikuvat: julia(at)photonorth.fi

I.K. Inhan kuvia Valokuvataiteen museon kokoelmasta:

https://www.flickr.com/photos/valokuvataiteenmuseo/13401613554/in/album-72157642894111295/

Ilkka Halso: Kitkajoki, 2004

Portfolio

  • Ilkka Halso: Kitkajoki, 2004
  • Jaakko Heikkilä: sarjasta Mimmi ja Lampaat, 2015
  • Aune Sinkkonen, Maaseudun Tulevaisuus:  ”Euronavetat”, lypsyasemalla emäntä Leena Niemi 2.11.1995
  • I.K. Inha: Tyttö ja lehmä karjanäyttelyssä, n. 1898–1900, Suomen Valokuvataiteen museon kokoelma
  • I. K. Inha: Mustialan maatalousopiston peltopanoraama. Tammela 1899, Suomen Valokuvataiteen museon  kokoelma
  • Maaseudun Tulevaisuuden Kantri-lehden ja Postin latokuva -kilpailun satoa
  • Maaseudun Tulevaisuuden Kantri-lehden ja Postin latokuva -kilpailun satoa
  • Erkki Voutilainen, Perunan nostoa, Museoviraston Kuvakokoelmat, Journalistinen kuva-arkisto JOKA
  • Erkki Voutilainen, Someron meijeri, Museoviraston Kuvakokoelmat, Journalistinen kuva-arkisto JOKA