Sarah Schorr: The Color of Water

26.02.2022 - 10.04.2022

Avajaiset perjantaina 25.2. klo 17 

The Color of Water tutkii vettä, yhtä elämälle tarpeellisista elementeistä. Minkä väristä vesi on? Vastaus on osaksi tiedettä ja osaksi tunnetta, mutta siitä on vaikea saada kiinni, ja se muuttuu alati. Schorr seuraa valon ja tunnelman katoavaista taittumista vedessä tutkien sekä värin että tunteiden vivahteita.

Iltahämärässä ja aamunkoitossa värit sävyttyvät metallinhohtoisiksi ja irisoiviksi. Rannikolla valon tulokulma vaihtelee. Värit virittävät tunnelmaa; vesi muuttuu heijastukseksi. Abraham Werner julkaisi vuonna 1814 nimikkeistön, jossa värit lajiteltiin mineraalien mukaan tarkoituksenaan luoda uusi standardi. Sarah Schorr laajensi kartastoa metallinsävyillä ja avasi portin värin katoavaisten tunteiden loputtomaan kartoitustehtävään. Kysymys kuuluu: miten sydän voi sävyttää linssiä ja vaikeuttaa standardin muodostamista?

Näyttely alkaa you are not broken: quilt of twilights -värikokoelmalla. Schorr alkoi keräillä, lähettää ja vaihdella iltahämärän värejä läheistensä kanssa pandemian alussa. Tarkoituksena oli pitää kiinni jokapäiväisestä kauneudesta. Teos on galleriassa esillä mosaiikkina, joka johdattaa katsojan iltahämärään.

Näyttelyssä vierailija kohtaa Algoritmien meren, vuorovaikutteisen taideteoksen, johon vierailijat voivat osallistua. Teos muuttaa muotoaan näyttelyn aikana luoden yhteisöllisen näkemyksen meren väristä. The color of Water -julkaisu on myös osa näyttelyä. Se on tutkimus veden väreistä. Onko se läpinäkymätöntä, läpinäkyvää vai läpikuultavaa? Veteen astuminen voi merkitä sekä fyysistä siirtymää että metafyysistä kulkureittiä. Usein vesi ei ole sinistä, vaan esimerkiksi hopeista, mustaa tai smaragdinvihreää. Joskus meri aaltoilee punaisena syvänmeren levistä. Siirtymät valmistavat katsojan kohtaamaan erilaisia heijastuselämyksiä vesimaisemien avulla. Ne myös ruokkivat itsetutkiskelua, jonka aiheita ovat huomiointi, fysikaalisuus ja liikkuvuus median hallitsemassa maisemassa.  

Kutsun katsetta kohtaamaan materiaalien pysymättömyyden kuvaamalla maalin kuivumista (luit oikein, maalin kuivumista). Kun ikuistan maalin pigmentin käpristyvän vedessä, kuvaan nestettä, joka imeytyy paperin kuituihin. Maalipisarat muuttavat muotoaan ja värin hetkellisyys toistaa tarinaa siitä, kuinka valokuvausvälineet muuttuvat alati.

-Sarah Schorr, Aarhus, Tanska 2021

 

Sarah Schorr on yhdysvaltalainen valokuvataiteilija, tutkija ja opettaja. Hänen teoksilleen on ominaista kiinnostus valoon, veteen ja ruumiillistuneen pohdinnan moodeihin. Schorrin teoksia on esitelty laajalti siitä lähtien, kun hänen ensimmäinen yksilöshow’nsa oli esillä New Yorkin Yancey Richardson Galleryssä. Hänet on valittu Terra Foundation Fellowship -kumppaniksi (2021) ja pian hänestä tulee Munn Artist Fellowship -kumppani (2022). Siihen kuuluu myös taiteilijaresidenssi Versailles Foundation -säätiön Monet‑talossa Ranskassa. Schorrin kuva ebbtide sai hiljattain director’s prizen (johtajan palkinnon) Griffin Museum of Photography ‑valokuvausmuseossa. Sen myötä on luvassa myös näyttely ja katalogi. Eräs Schorrin teoksista palkittiin vuonna 2020 Julia Margaret Cameron Award ‑palkinnolla, joka myönnetään naisvalokuvaajille. Hän voitti ensimmäisen palkinnon alastonkuvakategoriassa osana Fotonostrum-gallerian näyttelyä Barcelonassa. 

Sarah Schorrin The Color of Water -näyttely on osa Pohjoisen valokuvakeskuksen toimintaa Nordic Photography Networkissä eli pohjoismaisen valokuvataidealan verkostossa. Nykyinen näyttely toteutetaan yhteistyössä aarhusilaisen Galleri Imagen kanssa. Galleri Image on asettanut Sarah Schorrin The Color of Water -näyttelyn esille ja julkaissut hänen Acordeon-kirjansa vuonna 2021. Galleri Image perustettiin vuonna 1977, ja se oli Skandinavian ensimmäinen julkinen valokuvagalleria. Se oli pitkään ainoa laatuaan Tanskassa. Pohjoinen valokuvakeskus on koordinoinut Nordic Photography Networkiä yhdessä kumppaneidensa kanssa vuodesta 2012.

@ceruleanstudiodk