Photo North – Pohjoisen valokuvakeskuksen kesänäyttely Odotus tuo yhteen runollista ja dokumentaarista valokuvaa useilta eri vuosikymmeniltä. Näyttelykokonaisuus pohtii nostalgiaa, muistoja, vääjäämättömiä kohtaloita sekä toteutumattomia odotuksia. Näyttelyn taiteilijat ovat Anni Leppälä, Jorma Mylly, Ananya Tanttu ja Aino Väänänen ja sen ovat kuratoineet Valokuvataiteilijoiden liiton toiminnanjohtaja Henna Harri yhdessä Photo Northin toiminnanjohtaja Darja Zaitsevin kanssa.
Valokuva pysäyttää hetken, mutta ei koskaan täysin vangitse sitä. Se on samalla sekä jälki että lupaus, kuva menneestä ja ikkuna tulevaan. Näyttely kutsuu katsomaan taiteilijoiden teoksia paitsi visuaalisina esityksinä myös ajallisina kokemuksina – erilaisina odotuksen ilmentyminä. Odotamme usein jotain itselle merkittävää: asioiden edistymistä, tapahtumista tai ajan kulumista, vuodenaikaa. Luomme itsellemme odotuksia, mutta niitä luovat myös sosiaaliset tilanteet ja ympäröivä yhteiskunta. Myös sukujemme tarinat ja toisiaan seuraavien sukupuolvien muovaamat olemisen ja elämisen tavat ovat odotuksia täynnä.
Näyttelyn avaavat dokumentaristi Jorma Myllyn viime vuosikymmeninä kuvaamat lomapaikat ja juhliva nuoriso. Taiteilijalle valokuvissa on kyse leikistä, Myllyn omin sanoin “vakavuus tappaa luovuuden”. Kesän hiekkarannat ja virkistäytymiskohteet näyttäytyvät pysähtyneisyyden tyyssijoilta, joihin talvikausien kiireiset työläiset sujahtavat rentoutumaan kauan kaivatulle lomalleen. Myllyn yllätykselliset otokset vuosituhannen vaihteen juhannusyön juhlijoista Kalajoella toimivat tiiviinä todisteena siitä, kuinka lehtikuvaaja voi parhaimmillaan suhtautua työhönsä kuin näyttelijä ja elää siinä mukana koko sielullaan. Kuvaajan teosten henkilöhahmot ovat heittäytyneet tapahtumien arvaamattomaan virtaan, ehkä vastoin kaikkia ennakko-odotuksia.
Myllyn juhlivan kansan keskeltä näyttelyn katsoja siirtyy tarkastelemaan kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien ihmisten odotuksia ja tarinoita. Dokumentaristi ja valokuvataiteilija Aino Väänäsen teokset sarjasta Dandelions (2018-) taltioivat Romanian opioidiriippuvuuden kanssa kamppailevien ja HIV-riskissä elävien suurkaupungin ihmisten elämää empaattisella mutta rehellisellä tavalla. Väänäsen dokumentoiva tyyli heijastaa kuvattavien maailman intensiivisyyttä ja moniulotteisuutta. Taiteilija on todistanut Romanian kaupunkimaiseman karua todellisuutta, jota sävyttävät kaaos ja selviytyminen, mutta myös rakkaus.
Näyttelytilan keskellä olevassa huoneessa avautuu valokuva- ja videotaiteilija Ananya Tantun pyhän ja ylevän käsitteisiin pureutuva teoskokonaisuus. Altar-installaatio kuvastaa rituaaleihin ja uskontoihin liittyviä odotuksia, mutta myös arkista pyhyyden etsintää valokuvassa – sen aiheissa, toisinnoissa ja mahdollisessa aurassa. Huolimatta aikamme maallistumisesta, yksityisillä pyhätöillä ja omilla alttareillamme on edelleen tärkeä merkitys. Ne ovat löydettyjen, hankittujen ja saatujen amulettien ja aarteiden kokoelmia, ja edustavat sitä, mikä on hyvää ja minkä ääreen voi rauhoittua, antaen kaikkein intiimeimmille uskomuksillemme ja odotuksillemme visuaalisen esitysmuodon. Altar-kokonaisuuden lisäksi näemme tilassa Tantun A Book of the Sublime (A Dream Within a Dream) -kirjan (2020-) joka pohtii valokuvakollaasin keinoin ihmisen alitajunnan suhdetta koettuun ympäristöön.
Lopuksi katsoja astuu valokuvataiteilija Anni Leppälän jo hävinneen sukutalon tunnelmaan: sen valoon, väreihin ja materiaaleihin. Talosta on tullut metafora kodille, jonka hän on voinut tietoisesti hyvästellä, säilöä ja jonne hän on voinut myös palata. Talo säilyttää kokemuksia lapsuuden perheen hajoamisesta, puhumattomuudesta ja yksin jäämisestä. Teokset kysyvät millaista historiaa ja tulevaisuutta perheet ja suvut keskuudessaan elävät ja luovat. Talosta on tullut odotusten ja muodonmuutosten tila, ja siten kaikkien mahdollisten kuvien ja muistojen tihentymä. Talo odottaa heijastuspintana, ikkunana, valona ja tomuna, valmiina vastaanottamaan jotakin olennaista tunnistamisen kokemusta.
Odotus-näyttelykokonaisuus pohtii millainen merkitys on menneisyyden muistoilla ja odotuksilla, ja millainen melankolia valtaa mielen kun kesä taittuu hiljalleen syksyksi tai odotukset kääntyvät eletyiksi päiviksi? Näyttelyn viimeisenä teoksena katsojan hyvästelee Leppälän ikkunasta siivilöityvät auringonsäteet.
Fasaani huutaa;
isä ja äiti, kaipaan
kaipaan niin teitä.
– Bashō 1687 (suom. Kai Nieminen)
Odotus
Anni Leppälä, Jorma Mylly, Ananya Tanttu ja Aino Väänänen
7.6.–31.8.2025 (galleria on suljettu Kulttuuritalo Valveen kesätauon ajan 30.6.-27.7.)
Photo North – Pohjoinen valokuvakeskus, galleria
kuraattorit: Henna Harri ja Darja Zaitsev
Artikkelin kuva: Jorma Myllyn kuva 23:30 sarjasta Juhannus